ΕΡΩΤΗΣΗ
(Τι συμβαίνει στον «οργανωμένο» Ποντιακό χώρο;)
Του Νίκου Ζουρνατζίδη
Με αφορμή τα αποτελέσματα των τελευταίων εκλογών της Π.Ο.Ε. προκύπτει μια σειρά ερωτημάτων σχετικά με το κατά πόσο η «Παμποντιακή Ομοσπονδία» αποτελεί τελικά ένα όργανο αντιπροσωπευτικό αλλά και σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας της συνολικά.


Αξίζει να αναφερθεί στο σημείο αυτό η πρόσφατη αλλαγή του καταστατικού λίγο πριν την τελευταία εκλογική διαδικασία. Βάσει του νέου καταστατικού δόθηκε η δυνατότητα τρίτης θητείας του προέδρου (από δύο που ήταν αρχικά) και επελέγη ένας τρόπος ψηφοφορίας που ευνοούσε τη χειραγώγηση.  Τα εκλογικά αποτελέσματα κατέδειξαν πανηγυρικά ότι το νέο εκλογικό σύστημα, δεν άφησε το παραμικρό περιθώριο εκλογής σε εκπροσώπους της Ν. Ελλάδας, που δεν ήταν αρεστοί στις ομάδες που καθοδήγησαν την ψηφοφορία.
Αν δεχτούμε ότι αυτή η τακτική ακολουθήθηκε και από τους «προηγούμενους», νομιμοποιείται η παγίωση της  ως θεμιτή τακτική; Διερωτάται άραγε το νυν προεδρείο εάν τα σωματεία της Ν. Ελλάδος αισθάνονται επαρκώς εκπροσωπημένα ή το ενδιαφέρον επικεντρώνεται μόνο σε μια τυπική «δημοκρατική» κατοχύρωση; Οι προβληματισμοί τερματίζονται μετά το τέλος της εκλογικής διαδικασίας ή μήπως τότε πρέπει να ξεκινούν;
Με βάση της αρχές την αναλογικής εκπροσώπησης προκύπτει σοβαρό πρόβλημα λειτουργίας του συγκεκριμένου φορέα κατ’ αρχήν όσον αφορά τον αυτοπροσδιορισμό της. Πέρα από τον πρωτογενή προβληματισμό δεν αργεί να φτάσει κανείς σε μια δευτερογενή σκέψη. Ποια είναι δηλαδή τα κριτήρια επιλογής ή εκλογής των χαρακτηριζόμενων ως «εκπροσώπων» της Π.Ο.Ε;  Ποιος ο λόγος να δημιουργούνται προεκλογικές λίστες; Δεν είναι προκλητική η επίσκεψη του προέδρου της Π.Ο.Ε παραμονές των εκλογών στην πρωτεύουσα και η επαφή του με πρόσωπα τα οποία μετέχουν της εκλογικής διαδικασίας; (η γυναίκα του Καίσαρα δεν αρκεί να είναι τίμια αλλά πρέπει και να φαίνεται).  Είναι δημοκρατική διαδικασία να ωθούνται δια τηλεφώνου υποψήφιοι να μην θέσουν υποψηφιότητα; Δεν προβληματίζει κανέναν το γεγονός ότι η νεολαία έχει χάσει το ενδιαφέρον της σε τέτοιο βαθμό ώστε στις εκλογές της νεολαίας του Σ.Πο.Σ. Ν.Ε-Ν. υποψήφιοι είχαν τη δυνατότητα να εκλέγονται με μία και μόνο ψήφο, αυτή του εαυτού τους, ελλείψει άλλων υποψηφίων; Ποιος ο λόγος μη ολοκλήρωσης της θητείας των δύο προέδρων της Διεθνούς Συνομοσπονδίας Ποντίων Ελλήνων (Δι.Συ.Π.Ε); Ποιος φέρει την ευθύνη για την απαξίωση του χώρου;
Αλλοτρίωση του πολιτισμού
Όσον αφορά το πολιτιστικό κομμάτι δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη η απαγορευτική απόφαση σχετικά με το κεφαλοκάλυμα της ποντιακής ενδυμασίας το επονομαζόμενο φέσι. Βάσει ποιων κριτηρίων και ποιας τεκμηρίωσης απορρίπτεται ένα στοιχείο της παραδοσιακής ενδυμασίας; Ποια αυθεντία διεκδικεί η Π.Ο.Ε. και με ποιο δικαίωμα παρεμβαίνει στα του παραδοσιακού πολιτισμού απ’ την στιγμή που οι αποφάσεις δεν στηρίζονται σε ουσιαστική και καθολική έρευνα αλλά μόνο σε συγκεκριμένες αποσπασματικές και συναισθηματικά φορτισμένες αναφορές; Για ποιο λόγο απορρίπτουμε την παραδοσιακή ενδυμασία ολόκληρου του μικρασιατικού ελληνισμού και υιοθετούμε με καθολικότητα τη λαζική ενδυμασία γνωστή ως ζίπκα; Σχετικά με το τελευταίο υπάρχει πληθώρα γραπτών και προφορικών μαρτυριών πρώτης γενιάς.
Όταν παρουσιάζονται χοροί του Δυτικού Πόντου πώς είναι δυνατό να φοράμε μόνο την ζίπκα  και να διασπούμε την αρμονία ένδυσης που υπήρχε στις περιοχές αυτές, ενώ γνωρίζουμε ότι συνυπήρχε η παλιά προαιώνια παραδοσιακή ενδυμασία της βράκας με το φέσι, με τη νέα της ζίπκας και του πασλούκ, που επικράτησε στη νεολαία και στους αντάρτες;
Ποιός από τους υπευθύνους της ΠΟΕ έχει το δικαίωμα να διαστρεβλώνει την πραγματική ιστορία και να παρουσιάζει για ιδεοληπτικούς λόγους τη μία πλευρά της ζωής; Δε δημιουργείται έτσι μια ψευδή εικονική πραγματικότητα, η οποία δεν αντιστοιχεί στην πραγματική ζωή όπως αυτή βιωνόταν καθημερινά στο Δυτικό Πόντο; Διοργανώθηκε από την ΠΟΕ ημερίδα για την περιοχή του Ακ νταγ ματέν χωρίς να συμπεριληφθεί σε αυτήν η ενδυμασία. Μια ημιτελής προσπάθεια. Κρίνοντας εκ των υστέρων μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι έγινε εκ του πονηρού διότι η ύπαρξη του φεσιού στη συγκεκριμένη περιοχή είναι εκ των ων ουκ άνευ. Στην Καππαδοκία ζούσαν σε μια κοινή καθημερινότητα Τούρκοι, Έλληνες, Αρμένιοι, Εβραίοι κλπ. Κάθε λαός που κατοικούσε εκεί, συνεισφέροντας από το δικό του πολιτιστικό θησαυροφυλάκιο κατέθεσε σε αυτές συμπυκνωμένη τη λαϊκή παράδοση αιώνων. Είναι η περιοχή που επηρέασε το Δυτικό Πόντο και ιδιαίτερα την περιοχή του Ακ νταγ ματέν (Μεταλλείο άσπρου βουνού).
Επίσης πώς είναι δυνατόν αν το φέσι είναι σύμβολο οθωμανικό ή ισλαμικό να το φορούν οι Χριστιανοί Έλληνες στην υπόλοιπη Μ. Ασία, στο Αιγαίο αλλά και σε πολλά άλλα μέρη της ηπειρωτικής Ελλάδας; Σκεφτήκατε ότι με αυτή σας την κίνηση, συμβολοποιώντας το φέσι δίνεται λαβή στην απέναντι πλευρά να το χρησιμοποιήσει ως στοιχείο στους αήθης και προπαγανδιστικούς τους ισχυρισμούς σχετικά με την καταγωγή των ελληνικών φύλων της Μικράς Ασίας και όχι μόνο; Δεν ερχόμαστε σε αντίθεση με τους υπόλοιπους Έλληνες για τους οποίους η βράκα και το φέσι αποτελούν βασικό μέρος της παραδοσιακής τους ενδυμασίας; Είναι δυνατόν να απαξιώνουμε τους οπλαρχηγούς του απελευθερωτικού αγώνα του 1821 επειδή φορούσαν φέσι;**** Όλες οι αναφορές των «ειδικών» μας προτρέπουν στο φιρμάνι του Σουλτάν Μαχμούτ β’ το 1829, το οποίο επέβαλε στους κατοίκους της Οθωμανικής αυτοκρατορίας να φορούν το φέσι. Μόνο που αυτός το επέβαλε για να τους εξευρωπαΐσει και να καταργήσει το αραβικό σαρίκι, κάτι που δε φορούσαν οι χριστιανοί. Επίσης, ένα άλλο στοιχείο που απορρίπτει αυτό τον ισχυρισμό είναι το διάταγμα του σουλτάνου το 1761 το οποίο επιστά την προσοχή των αρχών για τη σωστή εφαρμογή των νόμων γιατί πολλοί χριστιανοί δε συμμορφώνονται και εξακολουθούν να φορούν κόκκινο και άσπρο φέσι, χρώματα τα οποία απαγορεύονταν σε αυτούς****. Είναι να θαυμάζει κανείς τους Καππαδόκες οι οποίοι τιμούν την παραδοσιακή τους ενδυμασία με το φέσι και τραγουδούν τα τραγούδια τους στην τούρκικη γλώσσα χωρίς να ενοχλείται και να τους απαξιώνει κανείς.


Δεν είναι δυνατόν μια Ομοσπονδία να διεκδικεί τη σοβαρότητα και την αξιοπιστία της όταν φτάνει στο σημείο να ανάγει ένα απλό κάλυμμα της κεφαλής σε σύμβολο ανθελληνισμού.
Είναι δυνατόν να ξεχνάμε ότι οι Πόντιοι αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του Μικρασιατικού ελληνισμού; Ότι δέχτηκαν τις ίδιες πολιτισμικές επιρροές, υπέστησαν τα ίδια δεινά και  βίωσαν τον ίδιο βίαιο ξεριζωμό με τους λοιπούς Μικρασιάτες;  Για ποιο λόγο να  λειτουργούμε απομονωμένοι πιστεύοντας ότι έχουμε τα πρωτεία της γενοκτονίας; Η γενοκτονία αφορούσε όλους τους Έλληνες στην Μικρά Ασία και όχι μόνο τους Πόντιους. Ο αγώνας για την  αναγνώριση της γενοκτονίας είναι υπόθεση όλων των Μικρασιατών και θα έχει αποτέλεσμα μόνο αν λειτουργούμε ενωτικά και όχι απομονωτικά. Μπορούμε να κάνουμε την αρχή με σκοπό την επίτευξη αυτού του στόχου. Μπορούμε αλλά θέλουμε; Κι αν δεν θέλουμε γιατί δεν θέλουμε;
Οι χοροί
Όσον αφορά τον τομέα των παραδοσιακών χορών δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη σχετικά με τις περιπτώσεις που αυτοί αναπαράγονται στα φεστιβάλ με λάθος τρόπο, γεγονός το οποίο συνιστά αλλοίωση των παραδοσιακών σχημάτων που μάλιστα αποκτά και χαρακτήρα αυθεντικότητας όταν παρουσιάζονται επίσημα στο φεστιβάλ (περίπτωση Ανεφορίτ’σσας). Ποια η συμβολή της Π.Ο.Ε στη διατήρηση της αυθεντικότητας της παράδοσης;
Ένα άλλο ζήτημα αφορά στην τυποποίηση και παρουσίαση με έναν και μοναδικό τρόπο του χορού Σέρα. Για ποιο λόγο θα πρέπει να παρουσιάζεται μια χορογραφημένη και τυποποιημένη μορφή του χορού καταπνίγοντας με αυτόν τον τρόπο τον λαϊκό χαρακτήρα και την αυθεντικότητα του χορού; Γιατί δεν προτρέπονται τα Σ.Πο.Σ. να χορεύουν κάθε φορά Σέρα μιας διαφορετικής περιοχής ώστε να διασωθούν και οι υπόλοιπες μορφές της; Ποια ανάγκη εξυπηρετεί η τυποποίησή της;
Από όλα αυτά αναδύονται ερωτήματα σχετικά με τους στόχους της Π.Ο.Ε και με το πώς αυτοί πραγματώνονται μέσα από τις έως τώρα δραστηριότητές της. Τι άλλο έχουμε να επιδείξουμε εκτός από το ετήσιο φεστιβάλ; Τι άλλο θα μπορούσαμε να κάνουμε και τι έργο θα αφήσουμε πίσω μας; Υπάρχει χώρος να εκφραστούν αυτοί και άλλοι προβληματισμοί καθώς και προτάσεις από σημαντικούς ανθρώπους του ποντιακού χώρου; Από ανθρώπους που έχουν καταθέσει τον εαυτό τους κι όχι απλά τον ελεύθερο χρόνο τους; Μπορεί να συνενώσει ο χώρος αντίρροπες δυνάμεις ή έχει ανάγκη μόνο από χειροκροτητές;
Δεν στέκομαι απέναντι αλλά κάνω χρήση του δημοκρατικού μου δικαιώματος να ασκώ κριτική σε αυτούς που με εκπροσωπούν. Τα ερωτήματα τέθηκαν. Εις αναμονή των απαντήσεων λοιπόν…
Κοσμέτες β΄

Από τον τύπο

  • Πικάντικο, κρασάτο, στιφάδο ή με κοφτό μακαρονάκι, όπως και να μαγειρευτεί, το χταπόδι είναι ένας αγαπημένος μεζές. Μαθαίνουμε τα μυστικά για το μαγείρεμά του και αντλούμε έμπνευση από τις καλύτερες συνταγές του Γαστρονόμου.

  • Γνωστοί σεφ μαγειρεύουν από το σπίτι τους για τον Γαστρονόμο και μας στέλνουν comfort συνταγές, φωτογραφημένες με το κινητό τους. Σήμερα ο σεφ Αστέριος Κουστούδης μας ετοιμάζει ομελέτα με σπαράγγια και φέτα και σαλάτα με ψητά σπαράγγια, ελιές και ντοματίνια.

  • «Σύγκριση με πανδημίες του παρελθόντος δεν μπορούμε να κάνουμε. Καθώς βιώνουμε όμως την πρωτόγνωρη υγειονομική κρίση, μπαίνω σε σκέψεις. Στον ίδιο προβληματισμό εμπλέκω και τους φοιτητές μου, με τους οποίους επιχειρούμε μια προσομοίωση σε συνθήκες προϊστορίας».

  • Σχεδόν όλες οι ευρωπαϊκές πρωτεύουσες ήταν αυτή την εβδομάδα ερημωμένες. Οι κάτοικοι είναι κλεισμένοι στα σπίτια τους, καθώς οι κυβερνήσεις έχουν επιβάλει πρωτοφανή, σε περίοδο ειρήνης, περιοριστικά μέτρα με στόχο να προστατεύσουν τον πληθυσμό από την πανδημία COVID-19.

  • «Βγαίνοντας από τη φυλακή βρέθηκα σ’ έναν κόσμο όπου είχαν αλλάξει τα πάντα». Με αυτά τα λόγια ο Λεωνίδας Τζεφρώνης, κομμουνιστής της γενιάς της Εθνικής Αντίστασης, θυμάται την εντύπωσή του όταν βγήκε από τη φυλακή του Κορυδαλλού λίγες μέρες μετά τη μεταπολίτευση της 24ης Ιουλίου 1974.

  • Στο νοσοκομείο εισήχθη ο Βρετανός πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον προκειμένου να υποβληθεί σε εξετάσεις λίγες ημέρες αφότου διαγνώστηκε θετικός στον κορωνοϊό.

  • Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης κηρύχθηκαν, απόψε το βράδυ, μεγάλες περιοχές της Μαγνησίας και των Σποράδων, από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, έπειτα από αίτημα της Περιφέρειας Θεσσαλίας, λόγω των καταστροφών που προκάλεσε το κύμα κακοκαιρίας, το οποίο πλήττει την περιοχή.

  • Ενα σχέδιο για την επανεκκίνηση της οικονομίας, όταν θα έχει κοπάσει η θύελλα που έχει προκαλέσει ο κορωνοϊός, επεξεργάζεται ήδη το οικονομικό επιτελείο. Η τελική μορφή του συναρτάται με την πορεία της υγειονομικής κρίσης. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε πρόσφατη κυβερνητική σύσκεψη με θέμα την οικονομία μετείχε και ο λοιμωξιολόγος καθηγητής Σωτήρης Τσιόδρας προκειμένου να καταθέσει τις εκτιμήσεις του για την εξέλιξη της πανδημίας

  • Το μήνυμα ότι θα ξεπεραστεί το ξέσπασμα του κορωνοϊού εάν οι πολίτες επιδείξουν αποφασιστικότητα σε ό,τι αφορά τα μέτρα περιορισμού και απομόνωσης, επικαλούμενη μάλιστα το πνεύμα του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου, έστειλε η βασίλισσα Ελισάβετ με το σημερινό έκτακτο διάγγελμά της προς τον βρετανικό λαό. 

  • Ο επικεφαλής της υπηρεσίας οικολογικής επιθεώρησης δημοσιοποιήσε βίντεο που δείχνει έναν μετρητή Γκάιγκερ (για την ανίχνευση και μέτρηση της ακτινοβολίας) που εμφανίζει επίπεδο ραδιενέργειας 16 φορές υψηλότερο από το κανονικό.

  • Η Γαλλία κατέγραψε 357 νέους θανάτους από τον Covid-19 στο νοσοκομείο τις τελευταίες 24 ώρες, σε σχέση με τους 441 το προηγούμενο 24ωρο, και σημειώνει το χαμηλότερο ποσοστό εδώ και μια εβδομάδα, ανακοίνωσε σήμερα η Γενική Διεύθυνση Υγείας.

  • Οι Επίτροποι αρμόδιοι για την Εσωτερική Αγορά και για την Οικονομία τονίζουν ότι για την Ευρώπη «δεν υπάρχει πλέον άλλος δρόμος από αυτόν της ενότητας και της αλληλεγγύης» μπροστά στην κρίση της πανδημίας και ζητούν μία «άνευ προηγουμένου κινητοποίηση των κρατών-μελών και της ΕΕ σε ό,τι αφορά την πολιτική διακυβέρνηση, την αποφασιστικότητα και τους πόρους».

  • Να μην νοσήσουμε όλοι μαζί. Να κερδίσουμε χρόνο. Και στον χρόνο αυτό να ενισχύεται το λαβωμένο μετά μία δεκαετία δημοσιονομικών περιορισμών ΕΣΥ. Αυτό το στοίχημα φαίνεται να κερδίζει μέρα τη μέρα η χώρα μας, υπό την προϋπόθεση ότι θα συνεχιστεί αδιαλείπτως η προσπάθεια όλων για την τήρηση των μέτρων περιορισμού των συναθροίσεων.

  • Η πανδημία έχει φέρει στην επιφάνεια άμυνες του πολιτικού συστήματος που πρέπει να αφήσουν κληρονομιά για το μέλλον. Το επίπεδο της αντιπαράθεσης που είδαμε στη Βουλή δείχνει ότι οι πολιτικές δυνάμεις μπορούν να διαφωνούν για τα εθνικά διακυβεύματα χωρίς να αναλώνονται σε μικροπολιτικό σπαραγμό.

  • Παράξενο πράγμα ο υπαρξιακός φόβος. Από τη μια στιγμή στην άλλη νιώθεις ότι μπορεί να μην αγκαλιάσεις ξανά αυτούς που αγαπάς, να μην έχεις την ευκαιρία να ζητήσεις συγγνώμη για κάποια γέφυρα που έκοψες χωρίς λόγο ή να ξαναδείς το αγαπημένο σου αιγαιοπελαγίτικο εκκλησάκι με την ελληνική σημαία να κυματίζει δίπλα.

  • Από την αρχή της κρίσης φάνηκε ότι οι κοινωνίες των εγκλείστων στα σπίτια τους σε όλο τον κόσμο θα βασίζονταν στις υπηρεσίες ανθρώπων που έως τώρα ήταν υποτιμημένοι, στο περιθώριο και, σε πολλές περιπτώσεις, παράνομοι.

  • Υπήρχε μία εποχή που οι άνθρωποι εξοικειώνονταν με την ιδέα του θανάτου. Οταν νεκροί και ζώντες τελούσαν σε μετ’ αλλήλων κοινωνία. Ηταν η εποχή που συνυπήρχαν ο ανορθολογισμός του επέκεινα και οι πρακτικές όψεις της καθημερινότητος. Παρήχθησαν αριστουργήματα στην Τέχνη και στα Γράμματα, όπως η κάθοδος του Οδυσσέα στον Αδη, στην 11η ραψωδία της Οδύσσειας.

  • Ο τρόμος για τον κορωνοϊό μας παραλύει. Πάμπολλες αφορμές θανάτου παραμονεύουν σε κάθε κλάσμα δευτερολέπτου. Ο κορωνοϊός μας τρομοκρατεί, γιατί δεν τον ξέρουμε, μας αιφνιδίασε και δεν έχουμε τρόπους να αμυνθούμε – φάρμακα και εμβόλιο. Μας πανικοβάλλει το κατακόρυφα αυξημένο στατιστικό ενδεχόμενο να μολυνθούμε. Να έχουμε έναν βασανιστικό θάνατο μέσα σε νοσοκομειακό αλαλούμ πανικού.

  • Η Ντόρις Κερν Γκούντγουιν είναι διακεκριμένη Αμερικανίδα ιστορικός, γνωστή στο ευρύτερο κοινό κυρίως για δύο βιβλία της, το ένα σχετικά με τη διακυβέρνηση του Λίνκολν («Team of Rivals», 2005) και το άλλο για την πολιτική σχέση του Φραγκλίνου και της Ελινορ Ρούζβελτ («No Ordinary Time», 1994).

  • «Ο καλύτερος κόσμος που έγινε ποτέ», ο δικός μας, ο κόσμος του Διαφωτισμού που πέταξε στη χωματερή της Ιστορίας όσες δεισιδαιμονίες και φαντάσματα στοίχειωναν την καθαρότητα του νου, έπασχε απ’ την αλαζονεία της αυτάρκειας και της παντοδυναμίας.

Καιρος στην Αττικη

Partly Cloudy

15°C

Athens

Partly Cloudy

Humidity: 55%

Wind: 19.31 km/h

  • 24 Mar 2016

    Mostly Clear 18°C 11°C

  • 25 Mar 2016

    Thunderstorms 17°C 8°C

Αναζητηση